Nastavnik: dr. sc. Borislav KNEŽEVIĆ, red. prof.
Naziv predmeta: Novija britanska književnost
Naziv kolegija: Britanski moderni roman i Britansko carstvo EN1K13
Nastavnik: dr. sc. Borislav KNEŽEVIĆ, red. prof.
ECTS-bodovi: 6 bodova
Jezik: engleski
Trajanje: 1 semestar (VII. semestar, od ak. god. 2008/2009.)
Status: izborni u okviru ponude književnih kolegija
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 2 sata seminara na tjedan
Uvjeti: upisan sedmi semestar
Ispit: Ocjena se temelji na jednom pismenom radu tijekom semestra (4-5 kartica teksta), te na dva kolokvija, jedan sredinom semestra, a drugi u zadnjem tjednu nastave.
Cilj: Ovaj seminarski kolegij uključuje pregled reprezentativnih romana iz razdoblja britanskog modernizma (Conrad, Joyce, Forster), ali ima i tematsku odrednicu utoliko što posebnu pozornost udjeljuje temi prikazivanja imperijalizma i kolonijalizma u tim romanima (dobar dio sekundarne literature je s područja postkolonijalnih studija). Stoga ćemo se u našim diskusijama baviti kako književno-povijesnim karakteristikama modernizma, tako i nizom tema koje je definirala postkolonijalna kritika i teorija (kao što su odnos između metropole i kolonije, konstrukcija/prikazivanje drugoga, kulturna hibridnost, pitanje rodnih politika u koloniziranim društvima, itd.). Rad u seminaru imat će više modaliteta: prezentacije, seminarska diskusija, kompiliranje bibliografija, uz pomno čitanje formalnih i povijesnih odrednica tekstova. Kolegij zahtijeva viši stupanj studentskog angažmana u istraživačkom dijelu rada u seminaru, odnosno u prikupljanju sekundarne literature i radu s njom. Među ostalim, od studenata se očekuje da kroz zajednički rad u seminaru i individualni rad na kritičkoj bibliografiji i pisanju seminarskog rada razvijaju sposobnost stvaranja slike o strukturi književno-kritičke diskusije o temi ovog seminara, te da usavrše vještinu pismene analize književnih tekstova, osobito s obzirom na uporabu sekundarnih izvora.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Kolegij nudi pregled i čitanje nekih od središnjih tekstova britanskog modernog romana, kao i uvod u postkolonijalnu kritiku kao jedan od najznačajnijih pravaca suvremenog proučavanja književnosti. Kao i ostali književni kolegiji na drugoj godini anglistike, i ovaj omogućuje daljnje razvijanje vještina analize književnih tekstova.
Korištene metode: Kolegij kombinira metode predavanja i seminarskog rada. Već u onom dijelu nastavnog procesa koji je zamišljen kao klasično predavanje, studenti će sudjelovati u vlastitoj edukaciji kroz obrađivanje prethodno zadanog materijala, odnosno pripremu za rad u učionici, ali isto tako i kroz poticanje dijaloga o zadanim temama u učionici. Studenti će učiti i kroz pisanje eseja na zadanu temu, te konzultacije s nastavnikom. Ovisno o broju upisanih studenata, jedan od modaliteta nastavnog procesa bit će i studentske prezentacije na dogovorenu temu.
Sadržaj kolegija (po tjednima):
- tjedan: Uvod u modernizam. Periodizacija, status romana kao žanra, povijesni kontekst imperijalizma. Said, orijentalizam. McClintock, i pitanje postkolonijalne teorije.
- tjedan: Kipling. Avanturistički imperijalni roman.
- tjedan: Kipling, nastavak. Cohn: pitanje kolonijalne vlasti u Indiji. Conrad. Europski imperijalizam u Africi.
- tjedan: Conrad, nastavak. Achebe: pitanje rasizma u književnosti.
- tjedan: Brantlinger, i odnos modernizma i imeprijalizma.
- tjedan: Joyce.
- tjedan: Prvi kolokvij.
- tjedan: Joyce, nastavak.
- tjedan: Joyce, nastavak. Renan, i pitanje definicije nacije.
- tjedan: Fanon, i pitanje dekolonizacije.
- tjedan: Tagore. Rok za predaju kratkog eseja na zadanu temu.
- tjedan: Tagore, nastavak.
- tjedan: Nehru, i pitanje razvoja.
- tjedan: Drugi kolokvij.
- tjedan: Evaluacija.
Literatura:
A. Obavezna literatura:
Romani:
Rudyard Kipling, Kim
Joseph Conrad, Heart of Darkness
James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man
Rabindranath Tagore, The Home and the World
Teorija:
Chinua Achebe, “An Image of Africa.” Massachussets Review 18, 1997.
Patrick Brantlinger, The Rule of Darkness (ulomci). Ithaca: Cornell University Press, 1990.
Frantz Fanon, “The Wretched of the Earth” iz Omar Dahbour, The Nationalism Reader. Humanity Books, 1995.
Anne McClintock, “The Angel of Progress: Pitfalls of the Term ‘Post-colonialism’”. Colonial Discourse and Post-colonial Theory. A Reader (ed. Patrick Williams, Laura Chrisman). New York: Columbia University Press, 1994.
Edward Said, “Introduction” to Orientalism, New York: Vintage Books, 1979.
Bernard S. Cohn, “Representing Authority in Colonial India”, iz Eric Hobsbawm, The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
Ernest Renan, “What is a Nation?”, The Nationalism Reader.
Jawaharlal Nehru, “The Discovery of India”, The Nationalism Reader.
B. Dopunska literatura:
Anthony Apiah, “Topologies of Nativism” Julie Rivkin, Michael Ryan, Literary Theory: An Anthology. London: Blackwell, 1998.
Carole Boyce Davies, “Migratory Subjectivities”. Literary Theory: An Anthology.
Fredric Jameson, “Modernism and Imperialism”, iz Nationalism, Colonialism and Literature. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1990.
Način polaganja ispita: Ocjena se temelji na jednom pismenom radu tijekom semestra (5-6 kartica teksta), te na dva kolokvija, jedan sredinom semestra, a drugi pred kraj semestra.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: Studenti ocjenjuju kvalitetu kolegija putem anonimne ankete na kraju semestra.