od – zimski semestar 2010./2011.
Naziv kolegija: Kognitivna lingvistika
Broj ECTS bodova: 5
Nositelj kolegija: prof. dr. Milena Žic Fuchs
Nastavnik: prof. dr. Milena Žic Fuchs
Jezik: engleski
Semestar u kojem se kolegij sluša: I. ili II. semestar diplomskog studija
Uvjeti: Položen ispit iz Sintakse i Semantike engleskoga jezika
Oblik nastave: 4 sata predavanja
CILJ KOLEGIJA: Cilj je ovoga kolegija upoznati studente s osnovnim postavkama kognitivne lingvistike, točnije kognitivne semantike i kognitivne gramatike.
SADRŽAJ KOLEGIJA: Kolegij se uvodi kraćim prikazom Američke lingvistike, tj. doprinosima Boasa, Sapira, Bloomfielda i Whorfa, odnosno točnije prikazom njihovih viđenja odnosa jezika, kulture i mišljenja. Tragom te tradicije uvode se temeljne postavke kognitivne lingvistike s posebnim težištem na pojmovima prototipa i kategorije. Nadalje, obrađuju se osnovne postavke kognitivne gramatike, termini poput sheme i domene, i posebna se pažnja posvećuje usporedbi strukturalističkih, transformaciono-generativnih i kognitivno gramatičkih pristupa gramatičkim pojavnostima. Gore navedene teorijske postavke analiziraju se na primjerima iz engleskoga i hrvatskoga jezika.
Program nastave po tjednima (syllabus)
Week | Topic |
1. | Cognitive linguistics and its links with Cognitive Science. |
2. | Cognitive linguistics and its links with early American linguistics (Boas, Sapir, Whorf) |
3. | Cognitive linguistics and its links with early American linguistics (Boas, Sapir, Whorf) |
4. | Categories – classical and cognitive linguistic views. Relationship between TG grammar and cognitive linguistics. Notion of prototype. |
5. | Categories – classical and cognitive linguistic views. Relationship between TG grammar and cognitive linguistics. Notion of prototype. |
6. | Scenes and frames semantics and their relevance for cognitive linguistics. |
7. | Schemas and domains and their relevance for category organization. |
8. | Preparation of research topic. Discussion of methodology and aims. |
9. | Basic notions of Cognitive Grammar. |
10. | Cognitive Grammar. |
11. | Discussion of links with theoretical constructs in classical European structuralism. Construction grammars. |
12. | Submit research results. Discussion of obtained data. |
13. | Synthesis and theoretical interpretation of research results. |
14. | reserved for follow-up of any of the above topics revision |
15. | FINAL TEST |
NAČIN RADA:
Studenti trebaju redovito pohađati nastavu i aktivno sudjelovati u nastavi. Tijekom semestra radit će se i zajednički istraživački projekt u kojem su studenti dužni aktivno sudjelovati.
STUDENTSKE OBAVEZE I ELEMENTI VREDNOVANJA:
Gradivo se predaje po cjelinama, uz obvezatne rasprave. Obvezatan rad na istraživačkom projektu te položen pismeni ispit.
OBAVEZNA LITERATURA (odabrana poglavlja i stranice):
Croft. W. i Cruse, Alen, D. (2004), Cognitive Linguistics. Cambridge University Press
Dirven, R. i Verspoor, M. (1998), Cognitive Exploration of Language and Linguistics. John Benjamins Publishing Company.
DODATNA LITERATURA:
Lakoff, G. (1987), Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: The University of Chicago Press
Langacker, R. W. (1987), Foundations of Cognitive Grammar: Theoretical Prerequisites, Volume I. Stanford University Press