Naslov kolegija: Shakespeare 2.
Nastavnica: dr sc. Janja Ciglar-Žanić.
ECTS-bodovi: 6 bodova.
Jezik: engleski
Status: izborni kolegij.
Trajanje: 1 semestar (VIII ili X semestar)
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 2 sata seminara tjedno.
Uvjeti za upis kolegija: upisan VIII ili X semestar.
Opis/ Sadržaj kolegija: Kolegij će biti posvećen proučavanju odabranog broja Shakespeareovih drama iz perspective novih teorija književnosti i kulture. Nove strategije čitanja razvijene u nekoliko posljednjiih desetljeća (novi historizam, kulturni materijalizam, feminizam, postkolonijalizam) bit će u središtu interesa u uvodnom dijelu kolegija. Svaka od odabranih drama bit će popraćena insertima iz odgovarajućih filmskih verzija, a diskusije će biti usredotočene na odnos između teksta i njegove vizualne prezentacije. Posebna pažnja bit će posvećena reinskripcijskim praksama, kako u tekstualnoj kritici tako i u filmskim adaptacijama.
Ciljevi kolegija: Osnovni je cilj kolegija rasvijetliti tradicionalno razumijevanje i čitanje drama, kao i njihovo suvremeno tumačenje. Dodatni je cilj preispitati kako Shakespeareovi tekstovi funkcioniraju izvan medija nedostupnog u Shakespeareovo doba i na koji su način i tekstualni i vizualni medij povezani s našim suvremenim interesima.
Studentske obaveze: Rad u nastavi (redovito pohađanje kolegija i aktivno sudjelovanje u nastavi); različiti pojedinačni zadaci (jedno usmeno izlaganje); i konačni pismeni ispit na kraju semestra u obliku testa s kratkim faktografskim pitanjima o elizabetanskom razdoblju i tri eseja s temama kojih se dotiču drame.
Sadržaj kolegija po tjednima:
Prvi tjedan: Uvod: Strategije čitanja.
Drugi tjedan: Strategije čitanja (nast.).
Treći tjedan: Šekspirijansko kazalište.
Četvrti tjedan: Kralj Lear: različita čitanja s naglaskom na kulturno-materijalističkoj interpretaciji. Inserti iz filmova M. Elliotta i Petera Brooka te iz BBC-jeve produkcije.
Peti tjedan: Kralj Lear (nast.).
Šesti tjedan: Hamlet: različita čitanja s naglaskom na psihoanalitičkoj, neohistoričkoj i političkoj interpretaciji. Inserti iz filmova Sir Laurencea Oliviera, G. Kozintseva i K. Branagha.
Sedmi tjedan: Hamlet (nast.).
Osmi tjedan: San ivanjske noći: različite reinskripcijske prakse u tekstualnoj kritici i izvedbama. Inserti iz filmova A. Noblea, M. Hoffmana i A. Popovskoga (Dramsko kazalište Gavella).
Devetitjedan: San ivanjske noći (nast.).
Desetitjedan: Oluja: različita čitanja s naglaskom na postkolonijalnoj interpretaciji. InsertiizfilmovaD. JarmanaiP. Greenawaya (Prospero’sBooks) teizBBC–jeve produkcije.
Jedanaestitjedan: Oluja (nast.).
Dvanaestitjedan: Antonije i Kleopatra: različita čitanja s naglaskom na feminističkoj interpretaciji. InsertiizfilmaJ. Scoffield.
Trinaestitjedan: Antonije i Kleopatra (nast.).
Četrnaestitjedan: Zaključak: reinskripcijskim prakse u tekstualnoj kritici i u filmskim adaptacijama.
Petnaestitjedan: Pismeniispit.
Obavezna literatura:
Orgel, Stephen, i A. R. Braunmuller (ur), The Complete Pelican Shakespeare, New York: Penguin, 2002.
Barker, Francis, i Peter Hulme, “Nymphs and Reapers Heavily Vanish: The Discursive Con–Texts of The Tempest”, u: Drakakis, John (ed), Alternative Shakespeares. London i New York: Routledge, 1985; 191-205.
Carter, Ronald, «The Renaissance: 1485-1660», u: Carter, Ronald, i John McRae (ur). The Routledge History of Literature in English. London & New York: Routledge, 1997; 57-126.
Ciglar-Žanić, Janja, “Antikolonijalna Oluja: teorija i praksa suvremenih reinskripcija Shakespearea”, u: Neka veća stalnost: Shakespeare u tekstu i kontekstu, Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta, 2001; 125-151.
Coddon, Karin S, «‘Suche Strange Desygns’: Madness, Subjectivity, and Treason in Hamlet and Elizabethan Culture», u: Wofford, Susanne L (ur), Case Studies in Contemporary Criticism: William Shakespeare, ‘Hamlet’. New York: Bedford Books, 1994; 380-402.
Desmet, Christy, “Character Criticism”, u: Wells, Stanley, i Lena Cowe Orlin (eds), Shakespeare: An Oxford Guide, Oxford: Oxford UP, 2003; 351-372.
Dollimore, Jonathan, “King Lear (c. 1605–06) and Essentialist Humanism”, in Radical Tragedy: Religion, Ideology, and Power in the Drama of Shakespeare and his Contemporaries, Brighton: Harvester Press, 1984; 189-203.
Fitz, Linda T, “Egyptian Queens and Male Reviewers: Sexist Attitudes in Antony and Cleopatra Criticism.”, u: Drakakis, John (ur), New Casebooks: Antony and Cleopatra, Houndmills [itd.]: Macmillan, 1994; 182-211.
French, Marilyn, “Antony and Cleopatra”, u Shakespeare’s Division of Experience, London: Abacus, 1983; 251-265.
Girard, René, “The Course of True Love”, u A Theater of Envy: William Shakespeare; New York & Oxford: Oxford UP, 1991; 29-79.
Greenblatt, Stephen J, “Learning To Curse: Aspects of Linguistic Colonialism in the Sixteenth Century”, u Learning to Curse: Essays in Early Modern Culture, New York & London: Routledge, 1992, 16-39.
Gurr, Andrew, «The Shakespearean Stage», u: Greenblatt, Stephen (ur), The Norton Shakespeare, New York i London: W. W. Norton and Company, 1997; 3281-3301.
Harrison, G. B, “Materials for the Life of Shakespeare”, in Introducing Shakespeare (3. izd), Harmondsworth: Penguin Books, 1966; 29-75.
Holderness, Graham, «Bardolatry: or, The cultural materialist’s guide to Stratford—upon—Avon», u: Holderness, Graham (ur), The Shakespeare Myth, Manchester: Manchester UP, 1998; 02-15.
Jones, Norman, “Shakespeare’s England”, u: Kastan, David Scott (ur), A Companion to Shakespeare, Oxford: Blackwell Publishers, 1999; 25-41.
Kott, Jan, “King Lear, or Endgame”, u Shakespeare Our Contemporary, prev. Boleslaw Taborski, New York: Doubleday, 1966.
Kott, Jan, “Titania and the Ass’s Head”, u: Shakespeare Our Contemporary, prev. Boleslaw Taborski, New York: Doubleday, 1966; 213-236.
Loomba, Ania, “‘Travelling thoughts’: Theatre and the Space of the Other”, u: Drakakis, John (ur), New Casebooks: Antony and Cleopatra, Houndmills [itd]: Macmillan, 1994; 279-307.
Neill, Michael, “Hamlet: A Modern Perspective”, in Mowat, Barbara A. & Paul Werstine (eds), The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark, New York [etc]: The New Folger Library Shakespeare, 1992; 307-326.
Tatspaugh, Patricia, “Performance history: Shakespeare on the stage 1660-2001”, u: Wells, Stanley, & Lena Cowe Orlin (eds), Shakespeare: An Oxford Guide, Oxford: Oxford UP, 2003; 525-549.
Welsford, Enid, “The Fool in King Lear”, in: Kermode, Frank (ed), Shakespeare: King Lear, 1969; 137-149.
Preporučena literatura:
Barber, C. L, Shakespeare’s Festive Comedy: A Study of Dramatic Form and its Relation to Social Custom, Princeton: Princeton UP, 1972.
Bradley, A. C, Shakespearean Tragedy: Lectures on Hamlet, Othello, King Lear, Macbeth, London: Macmillan, 1904.
Brooker, Peter, i Peter Widdowson (ur), A Practical Reader in Contemporary Literary Theory, Harlow [etc.]: Prentice Hall, 1996.
Bulman, James C (ur), Shakespeare, Theory and Performance, London i New York: Routledge, 1996.
Ciglar-Žanić, Janja, Domišljato stvoren svijet: Barok u engleskoj književnosti, Zagreb: Slap, 2008.
Ciglar-Žanić, Janja, Neka veća stalnost: Shakespeare u tekstu i kontekstu, Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskoga fakulteta u Zagrebu, 2001.
Cox, John D, i David Scott Kastan (ur), A New History of Early English Drama, s uvodnom riječju Stephena J. Greenblattaa, New York: Columbia UP, 1997.
De Grazia, Margreta, i Stanley Wells (ur), The Cambridge Companion to Shakespeare, Cambridge: Cambridge UP, 2001.
Dollimore, Jonathan; i Alan Sinfield (ur), Political Shakespeare: Essays in Cultural Materialism, Manchester i New York: Manchester UP, 1985.
Frye, Northrop, Anatomy of Criticism: Four Essays, Princeton: Princeton UP, 1957.
— A Natural Perspective: The Development of Shakespearean Comedy and Romance, New York i London: Columbia UP, 1965.
— Fools of Time: Studies in Shakespearean Tragedy, Toronto [itd]: University of Toronto Press, 1996.
Greenblatt, Stephen (ur), The Norton Shakespeare, New York and London: W. W. Norton, 1997.
Harrison, G. B, Introducing Shakespeare (3. izd), Harmondsworth: Penguin Books, 1966.
Hattaway, Michael; Boika Sokolova, i Derek Roper (ur), Shakespeare in the New Europe. Sheffield: Sheffield Academic Press, 1994.
Kastan, David Scott (ur), A Companion to Shakespeare. Oxford: Blackwell Publishers, 1999.
Kermode, Frank (ur), Shakespeare: King Lear. 1969.
Kott, Jan, The Bottom Translation: Marlowe and Shakespeare and the Carnival Tradition. Prev. Daniela Miedzyrzecka i Lillian Vallee. Evanston, Illinois: Northwestern UP, 1987.
Loomba, Ania, Gender, Race, Renaissance Drama, Bombay [itd]: Oxford UP, 1992.
Lupić, Ivan, Prijetvorni subject: transtekstualni okviri Shakespeareovih soneta, Zagreb: L biblioteka Zavoda za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2007.
McDonald, Russ, The Bedford Companion to Shakespeare: An Introduction with Documents (2. izd), Boston i New York: Bedford/ St. Martin’s, 2001.
Parker, Patricia, i Geoffrey Hartman (ur), Shakespeare and the Question of Theory, London: Methuen, 1985.
Schoenbaum, Samuel, William Shakespeare: A Compact Documentary Life, New York i Oxford: Oxford UP, 1987.
Selden, Raman; Peter Widdowson, i Peter Brooker (ur), A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory, London [itd.]: Prentice Hall, 1997.
Styan, John Louis, The Shakespeare Revolution: Criticism and Performance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge UP, 1977.
Swift Lenz, Carolyn Ruth; Gayle Greene; i Carol Thomas Neely (ur), The Woman’s Part: Feminist Criticism of Shakespeare. Chicago: University of Illinois Press, 1980.
Tillyard, E. M. W, The Elizabethan World Picture, London: Chatto & Windus, 1943.
Torbarina, Josip, “Predgovor”, in Shakespeare, William, San ivanjske noći. Transl. Milan Bogdanović. Redigirao Josip Torbarina. Zagreb: Matica hrvatska, 1970.
Vickers, Brian, English Renaissance Literary Criticism, Oxford: Clarendon Press, 1999.
Weimann, Robert, Shakespeare and the Popular Tradition in the Theater: Studies in the Social Dimension of Dramatic Form and Function. Schwartz, Robert (ur). Baltimore & London: The Johns Hopkins UP, 1987.
Wells, Stanley, i Lena Cowe Orlin (ur), Shakespeare: An Oxford Guide, Oxford: Oxford UP, 2003; pp. 391-410.