Uvod u studij engleske književnosti 1

Uvod u studij engleske književnosti 1
Nositelji kolegija: dr. sc. Vanja Polić, izv. prof. i dr. sc. Sven Cvek, doc.
Izvođači kolegija:  Cvek, Polić, Domines Veliki, Klepač, Tutek
ECTS bodovi: 4
Jezik: engleski
Trajanje: 1 semestar (zimski), 1 sat predavanja i 1 sat seminara tjedno
Status: obavezan
Način polaganja kolegija: Kontinuirana provjera znanja. Za studente koji su zadovoljili sve druge elemente kontinuirane provjere znanja ali nisu položili prvi i/ili drugi kolokvij, organizirat će se dodatna tri termina nadoknade (u svakom ispitnom roku po jedan).

Opis kolegija: Kolegij nudi pregled književnoteorijskih paradigmi od antike do prve polovice dvadesetog stoljeća. Osim genealogije književne teorije kao discipline, kolegij naznačuje razvoj engleske književnosti od anglosaksonskoga perioda do početka 20. st. Studenti se upoznaju s britanskim i američkim djelima iz različitih perioda, glavnim književnim pokretima i najznačajnijim autori(ca)ma.

Ciljevi: Kolegij je koncipiran kao uvod u metodologiju i teoriju proučavanja književnosti. Izbor književnih tekstova koji će se obrađivati na kolegiju pomaže studentima da razviju osnovne vještine analitičkog čitanja tekstova.

Studentske obaveze: Konačna ocjena temelji se na kontinuiranoj provjeri znanja. Ona uključuje sljedeće elemente: redovito pohađanje nastave (broj dozvoljenih izostanaka: 4), pripremu za nastavu, aktivno sudjelovanje u nastavi, obavezno pristupanje dvama kolokvijima. Konačna ocjena iz kolegija zbirna je ocjena kontinuirane provjere znanja, gdje 50% ocjene čine dva kolokvija, a 50% ostali elementi. Svi elementi kontinuirane provjere znanja moraju biti zadovoljeni da bi konačna ocjena bila pozitivna.

Raspored nastave po tjednima

1. tjedan
a. Upoznavanje, pregled kolegija i studentskih obaveza.
b. Problemi definiranja predmeta izučavanja
Književnost/ književna teorija/ periodizacija.

2. tjedan
a. Klasična grčka kritika
Predstavljanje/prikazivanje; mimeza, dijegeza; showing, telling; vidovi predstavljanja; poiesis i filozofija; poiesis i historiografija; retorika; alegorija i alegorijska interpretacija; klasični žanrovi; drama.
Plato: The Republic, Ion (izbor)
Aristotle: Poetics (izbor)
Heraclitus the Allegorist. Homeric Problems (izbor)
b. Klasična rimska kritika
the Augustan Age; imitation; preskriptivna i deskriptivna poetika; dulce et utile; translatio studii; art as craft.
Horace: The Art of Poetry (izbor)

3. tjedan
Srednji vijek
Rani, visoki i kasni srednji vijek; kršćanstvo; vernacular literature; alegorija i alegorijska interpretacija.
Srednjovjekovna poetika (izbor)
Beowulf (OE; anglosaksonski pogled na svijet; alliterative verse) (izbor)
Geoffrey Chaucer: The Canterbury Tales (ME, “middle world”; srednjovjekovni žanrovi; heroic couplet) (izbor)

4. tjedan
Renesansa/ Rani moderni period
The Elizabethan Age (Shakespearean/English sonnet, Elizabethan drama); the Reformation; humanism; printing; discoveries of the New World; the new cosmos; belles-lettres
Sir Philip Sidney. Defence of Poesie
Shakespeare (izbor iz soneta)

5. tjedan
a. 17. stoljeće
kontinuiteti i promjene u poetici; the metaphysical conceit vs metaphor
Francis Bacon, Advancement of Learning (izbor)
John Donne “A Valediction: Forbidding Mourning”; “The Flea” (izbor)
George Herbert “Death”; “Man” (izbor)
John Milton (izbor)
b. Neoklasicizam
The Restoration vs. the Age of Pope vs. the Age of Johnson; art as craft; wit; decorum; verisimilitude; ancients and moderns (Swift); nastanak romana (Daniel Defoe, Samuel Richardson, Henry Fielding, Jonathan Swift, Laurence Sterne etc)
Samuel Johnson “The Preface to Shakespeare”
Alexander Pope. “An Essay on Criticism” (izbor)

6. tjedan
Romantičarski pokret
empiricist vs. idealist philosophy (Locke vs. Kant); imagination, the principle of organic form; the willing suspension of disbelief; American transcendentalism
William Wordsworth “Preface” Lyrical Ballads 2nd ed.
Samuel Taylor Coleridge Biographia Literaria (izbor)
Ralph Waldo Emerson. “The Poet”; “Nature” (izbor)

7. tjedan
Viktorijansko doba
pre-Raphaelites vs. Victorian/Realist vs. Aestheticism and Decadence; realist novel (literary realism); text-based vs. idea-based criticism (Arnold vs. Pater)
Matthew Arnold “The Function of Criticism at the Present Time”
Oscar Wilde “Preface” The Picture of Dorian Gray

8. tjedan
kolokvij 1

9. tjedan
New Criticism
intrinsic/extrinsic; close-reading; I.A. Richards (metaphor)
T. S. Eliot “The Metaphysical Poets”, “Tradition and the Individual Talent” (izbor)
Cleanth Brooks “The Well-Wrought Urn”
René Wellek and Austin Warren: Chapters “The Mode of Existence of a Literary Work of Art”; The Nature and Modes of Narrative Fiction” Theory of Literature (izbor)

10. tjedan
Ferdinand de Saussure
structural linguistics; language/reality; structure; langue/parole, linguistic sign; arbitrariness; semiology/semiotics
“Course in General Linguistics” (izbor)

11. tjedan
Russian Formalism
– literary vs. poetic language; literariness; devices, estrangement/defamiliarization; laying bare; poetry, fabula/syzhet; the dominant
Viktor Shklovsky “Art as Technique”; Roman Jakobson “Linguistics and Poetics”; Boris Eichenbaum “Introduction to the Formal Method” (izbor)

12. tjedan
Narratology
story/discourse; order/duration; frequency; setting; characters (Genette, Chatman)
* praktični dio (close reading kratke priče iz britanskog ili američkog modernizma)

13. tjedan
Narratology continued
point of view /focalization; levels of focalization
* praktični dio (close reading kratke priče iz britanskog ili američkog modernizma)

14. tjedan
kolokvij 2

LITERATURA:
Kraći književni tekstovi po izboru nastavnika.
John Peck and Martin Coyle. A Brief History of English Literature. Houndmills, Basingstoke: Palgrave, 2002.
M.H. Abrams, A Glossary of Literary Terms, 7th ed., New York: Harcourt Brace College Publishers, 1999 (1957).
Peter Barry, Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory, Manchester/New York: Manchester University Press, 2002 (1995). (izbor)
Richard Harland, Literary Theory from Plato to Barthes. An Introduction History. Hamshire/New York: Palgrave, 1999. (izbor)
Seymour Chatman, Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca/London: Cornell University Press, 1980 (1978). (izbor)